Niezmotoryzowani w zmotoryzowanym świecie

 

Projekt  Niezmotoryzowani w zmotoryzowanym świecie był to projekt odbywający się od sierpnia do listopada 2012r., na terenie województwa lubelskiego.  Tematem przewodnim działań było bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, uczestniczącej w ruchu drogowym.   Wiedza z tego zakresu była przekazywana przez grupę wolontariuszy kierowców, pasjonatów rowerowych, osób dla których ważne są dzieci i ich edukacja.  Zamierzonym celem projektu było promowanie uprawiania bezpiecznej aktywności ruchowej, promowanie wolontariatu w środowisku uczelni lubelskich, przekazywanie idei wolontariatu najmłodszym, rozwój osobowy dzieci i młodzieży a przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa i poczucia odpowiedzialności za własne czyny i zdrowie. Poprzez wykorzystanie aktywnych form zajęć osiągnęliśmy także inne cele takie jak: szerzenie innowacyjnych form edukowania młodzieży, szerzenie praktycznej wiedzy z zakresu pedagogiki zabawy w odniesieniu do przepisów kodeksu drogowego.  

Planowanym efektem projektu było zaciekawienie około 300 uczniów  tj. dzieci i młodzieży,  aspektami bezpieczeństwa podczas zabaw,  powrotów ze  szkół,  oraz w życiu codziennym.  W wszystkich pięciu placówkach w których realizowaliśmy działania, zostaliśmy przyjęci z wielkim zaciekawieniem zarówno w klasach bezpośrednio biorących udział w zajęciach jak i u dzieci nie mogących uczestniczyć w projekcie. Dużym zainteresowaniem projekt cieszył się, także u nauczycieli i dyrekcji szkół, dzięki promocji projektu już pod czas pierwszego dnia zgłaszania się szkół wpłynęło 20 maili od szkół wyrażających chęć uczestnictwa. Głównym kryterium wyboru był czas zgłoszenia, czas w którym wolontariusze mogli zrealizować projekt, usytuowanie szkoły tj. przejazdy kolejowe,  bliskość głównych tras oraz inne miejsca niebezpieczne.  

Ostatecznie poprowadziliśmy zajęcia z takich miejscowości i ich okolic jak:
-Czerniejów,   miejscowość położona przy drodze wojewódzkiej nr 835 (DW835), aktualnie najdłuższej drodze wojewódzkiej w Polsce, droga ta jest miejscem tranzytu z Lublina do Biłgoraja, Przemyśla, Przeworska i Sanoka.
Jest to jednym z głównych szlaków drogowych województwa lubelskiego i podkarpackiego, tym samym jeden z bardziej ruchliwych i potencjalnie niebezpiecznych szlaków do szkoły dla dzieci.

-Zemborzyce Tereszyńskie, tak jak wyżej wieś położona na południowy - zachód od Lublina, przy ważnym szlaku tranzytowym, drodze krajowej nr 19, droga ta jest korytarzem europejskim łączącym Słowację z krajami nadbałtyckimi

-Niemce, miejscowość położona na północ od Lublina, przy wspomnianej wcześniej trasie nr  19.

-Horodło,  wieś na wschodzie,położona przy tzw. Nadbużance, drodze  wojewódzkiej nr 816, łączącej przejścia graniczne w Terespolu, Sławatyczach, Dorohusku i Zosinie, z powodu swojej lokalizacji tj.biegnie z północy na południe wzdłuż granicy polsko–białoruskiej i polsko–ukraińskiej, jest drogą często uczęszczaną przez TIRy.

-Miłocin, wieś położona przy drodze wojewódzkiej 830, bezpośrednio w okolicy szkoły znajduje się przejazd kolejowy oraz torowisko,  droga 830 jest często uczęszczanym szlakiem gdyż łączy Lublin z  miejscowościami takimi jak Nałęczów czy Kazimierz Dolny, będącymi popularnymi atrakcjami turystycznymi.

Przed realizacją zajęć w szkołach, odbywały się szeroko zakrojone działania promocyjne jak i przygotowania do jak najlepszego zrealizowania zajęć. W tym celu osoby prowadzące zajęcia uczestniczyły w szkoleniu dotyczącym aktywnych form przekazywania wiedzy, pracy z grupa˛, pedagogiki zabawy.  Głównymi  metodami zastosowanymi  w projekcie były warsztaty, zajęcia multimedialne, zajęcia na świeżym powietrzu, gry i zabawy motywujące.  

Warsztaty, zajęcia realizowane podczas projektu, były przeprowadzane równolegle, w różnych klasach danej szkoły, po zakończeniu, grupy wymieniały się by sprawnie przystąpić do uczestnictwa w kolejnym module zajęć . Wszystkie moduły trwały od 1 do 2 godzin lekcyjnych. Prowadzone były  przez  dwie bądź więcej osób, tematyka poruszana podczas zajęć  obejmowała: symulacje zdarzeń na drodze, ukazujące w sposób praktyczny zastosowanie przepisów,











 

 

 prezentacje dotyczące widoczności osób w nocy z odblaskami, bez odblasków, z zamontowanym oświetleniem.















 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ponadto wraz z dziećmi wykonywaliśmy projekty własnych odblasków jak i oklejanie rowerów, tymi odblaskami.
















Podczas projektu poruszany był aspekt wpływu panujących warunków pogodowych, ukształtowania terenu, dostosowania prędkości na bezpieczne przemieszczanie się po drodze, przeprowadzane były zajęcia z zachowywania się w sytuacjach stresowych, unikania takich sytuacji. Warsztaty z podstaw pierwszej pomocy, wzywania odpowiednich służb, nasi pasjonaci pokazywali  jak zły stan techniczny pojazdów (rowerów, środków lokomocji, rolek, hulajnog) wpływa na spadek bezpieczeństwa .














Wszystkie zajęcia prowadzone były poprzez zabawy,  aktywne formy takie jak kolorowanki, rysunki, przedstawienia, drama, wycinanki,

symulacje, prezentacje, warsztaty.

 

PONIŻEJ ZNAJDUJE SIĘ PUBLIKACJA PDF z PROJEKTU

PREZENTACJA DOTYCZĄCA PODSTAW KODEKSU DROGOWEGO

Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej
w ramach programu "Młodzież w działaniu", Komisja Europejska
nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone na stronie.

Otwórz Fundacia IAiRS