Niezmotoryzowani w zmotoryzowanym świecie
Projekt Niezmotoryzowani w zmotoryzowanym świecie był to projekt odbywający się od sierpnia do listopada 2012r., na terenie województwa lubelskiego. Tematem przewodnim działań było bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, uczestniczącej w ruchu drogowym. Wiedza z tego zakresu była przekazywana przez grupę wolontariuszy kierowców, pasjonatów rowerowych, osób dla których ważne są dzieci i ich edukacja. Zamierzonym celem projektu było promowanie uprawiania bezpiecznej aktywności ruchowej, promowanie wolontariatu w środowisku uczelni lubelskich, przekazywanie idei wolontariatu najmłodszym, rozwój osobowy dzieci i młodzieży a przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa i poczucia odpowiedzialności za własne czyny i zdrowie. Poprzez wykorzystanie aktywnych form zajęć osiągnęliśmy także inne cele takie jak: szerzenie innowacyjnych form edukowania młodzieży, szerzenie praktycznej wiedzy z zakresu pedagogiki zabawy w odniesieniu do przepisów kodeksu drogowego.
Planowanym efektem projektu było zaciekawienie około 300 uczniów tj. dzieci i młodzieży, aspektami bezpieczeństwa podczas zabaw, powrotów ze szkół, oraz w życiu codziennym. W wszystkich pięciu placówkach w których realizowaliśmy działania, zostaliśmy przyjęci z wielkim zaciekawieniem zarówno w klasach bezpośrednio biorących udział w zajęciach jak i u dzieci nie mogących uczestniczyć w projekcie. Dużym zainteresowaniem projekt cieszył się, także u nauczycieli i dyrekcji szkół, dzięki promocji projektu już pod czas pierwszego dnia zgłaszania się szkół wpłynęło 20 maili od szkół wyrażających chęć uczestnictwa. Głównym kryterium wyboru był czas zgłoszenia, czas w którym wolontariusze mogli zrealizować projekt, usytuowanie szkoły tj. przejazdy kolejowe, bliskość głównych tras oraz inne miejsca niebezpieczne.
Ostatecznie poprowadziliśmy zajęcia z takich miejscowości i ich okolic jak:
-Czerniejów, miejscowość położona przy drodze wojewódzkiej nr 835 (DW835), aktualnie najdłuższej drodze wojewódzkiej w Polsce, droga ta jest miejscem tranzytu z Lublina do Biłgoraja, Przemyśla, Przeworska i Sanoka.
Jest to jednym z głównych szlaków drogowych województwa lubelskiego i podkarpackiego, tym samym jeden z bardziej ruchliwych i potencjalnie niebezpiecznych szlaków do szkoły dla dzieci.
-Zemborzyce Tereszyńskie, tak jak wyżej wieś położona na południowy - zachód od Lublina, przy ważnym szlaku tranzytowym, drodze krajowej nr 19, droga ta jest korytarzem europejskim łączącym Słowację z krajami nadbałtyckimi
-Niemce, miejscowość położona na północ od Lublina, przy wspomnianej wcześniej trasie nr 19.
-Horodło, wieś na wschodzie,położona przy tzw. Nadbużance, drodze wojewódzkiej nr 816, łączącej przejścia graniczne w Terespolu, Sławatyczach, Dorohusku i Zosinie, z powodu swojej lokalizacji tj.biegnie z północy na południe wzdłuż granicy polsko–białoruskiej i polsko–ukraińskiej, jest drogą często uczęszczaną przez TIRy.
-Miłocin, wieś położona przy drodze wojewódzkiej 830, bezpośrednio w okolicy szkoły znajduje się przejazd kolejowy oraz torowisko, droga 830 jest często uczęszczanym szlakiem gdyż łączy Lublin z miejscowościami takimi jak Nałęczów czy Kazimierz Dolny, będącymi popularnymi atrakcjami turystycznymi.
Przed realizacją zajęć w szkołach, odbywały się szeroko zakrojone działania promocyjne jak i przygotowania do jak najlepszego zrealizowania zajęć. W tym celu osoby prowadzące zajęcia uczestniczyły w szkoleniu dotyczącym aktywnych form przekazywania wiedzy, pracy z grupa˛, pedagogiki zabawy. Głównymi metodami zastosowanymi w projekcie były warsztaty, zajęcia multimedialne, zajęcia na świeżym powietrzu, gry i zabawy motywujące.
Warsztaty, zajęcia realizowane podczas projektu, były przeprowadzane równolegle, w różnych klasach danej szkoły, po zakończeniu, grupy wymieniały się by sprawnie przystąpić do uczestnictwa w kolejnym module zajęć . Wszystkie moduły trwały od 1 do 2 godzin lekcyjnych. Prowadzone były przez dwie bądź więcej osób, tematyka poruszana podczas zajęć obejmowała: symulacje zdarzeń na drodze, ukazujące w sposób praktyczny zastosowanie przepisów, prezentacje dotyczące widoczności osób w nocy z odblaskami, bez odblasków, z zamontowanym oświetleniem.
Ponadto wraz z dziećmi wykonywaliśmy projekty własnych odblasków jak i oklejanie rowerów, tymi odblaskami.
Podczas projektu poruszany był aspekt wpływu panujących warunków pogodowych, ukształtowania terenu, dostosowania prędkości na bezpieczne przemieszczanie się po drodze, przeprowadzane były zajęcia z zachowywania się w sytuacjach stresowych, unikania takich sytuacji. Warsztaty z podstaw pierwszej pomocy, wzywania odpowiednich służb, nasi pasjonaci pokazywali jak zły stan techniczny pojazdów (rowerów, środków lokomocji, rolek, hulajnog) wpływa na spadek bezpieczeństwa .
Wszystkie zajęcia prowadzone były poprzez zabawy, aktywne formy takie jak kolorowanki, rysunki, przedstawienia, drama, wycinanki,
symulacje, prezentacje, warsztaty.
PUBLIKACJA PDF z PROJEKTU
Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej
w ramach programu "Młodzież w działaniu", Komisja Europejska
nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczone na stronie.